Twitter-vinkkejä järjestöille RAY-viestintäpäivästä

RAY järjesti viestintäpäivän järjestöille torstaina 18.9.2014, missä olin puhumassa Twitterin tehokkaasta käytöstä. Tiiviin puheenvuoroni hieman provosoivanakin nimenä oli ”Yhdellä twiitillä tunnetuksi?”, joka herätti keskustelua niin ennen, aikana kuin jälkeen esitykseni. Voiko yhdellä twiitillä siis tulla tunnetuksi?

Esitykseni tarjoilee vinkkejä siihen, miten Twitteriä kannattaa käyttää, että siitä saa mahdollisimman paljon irti. Tähän bloggaukseen nostan kuitenkin muutaman näkökulman esityksen otsikon herättämästä keskustelusta.

Yllä on RAY-viestintäseminaarin esitykseni. Bloggauksen lopusta löydät myös videotallenteen puheenvuorostani sekä esitykseni aikana ja sen jälkeen käydystä Twitter-keskustelusta tehdyn Storify-koosteen. Jos selaat koosteen loppuun, saat tietää, ketä ovat esimerkiksi Pauliina Mäkelän, Katleena Kortesuon ja Aku Varamäen Twitter-idolit.

Miten tuoda itsensä esille Twitterissä?

Kun Jyrki Katainen menee Twitteriin ja twiittaa ensimmäisen twiittinsä, uutisoidaan aiheesta eri medioissa. Kun organisaatio, sen työntekijä tai tavallinen mattimeikäläinen twiittaa ensimmäistä kertaa, siitä ei tiedä kukaan. Olemassaolo Twitterissä pitää ansaita ja jatkuvalla aktiivisuudella voi parhaimmillaan saavuttaa maineen oman alansa parhaana asiantuntijana.

Tässä muutama vinkki siihen, miten saada itsensä toisten twiittaajien ja sitä kautta myös muun maailman tietoisuuteen.

1. Seuraa muita twiittaajia, jotka tuottavat sinua kiinnostavaa sisältöä. Osa heistä alkaa seuraamaan varmasti myös sinua takaisin. Olet tuonut Twitter-minäsi näin myös muiden tietoisuuteen.

2. Seuraa sinua kiinnostavia keskusteluja niin hashtag-aihetunnisteita kuin hakulausekkeita käyttäen. Löydät sisältöä ja keskusteluja myös sellaisilta twiittaajilta, joita et vielä seuraa.

3. Uudelleentwiittaa mielenkiintoisia ja sisältörikkaita twiittejä, uutisia, tutkimuksia, mitä vain sellaista, mikä kiinnostaa sinua ja mistä voisi olla iloa myös muille Twitterin käyttäjille ja seuraajillesi. Näin osoitat olevasi kiinnostunut muidenkin tuottamasta Twitter-sisällöstä ja ajatuksista – ja tuot jälleen itsesi muiden twiittaajien tietoisuuteen. Voit saada myös uusia seuraajia uudelleentwiittaamalla.

4. Twiittaa itse. Jaa eteenpäin tietoa ajankohtaisista asioista, näkemyksistäsi, organisaatiotasi koskevista asioista tai harrastuksistasi, sen mukaan mikä on Twitterin käyttösi tarkoitus (tämän kerrot muille twiittaajille 160 merkin Twitter-kuvauksessasi). Twiitteihin on helppo lisätä aihepiiriin liittyviä linkkejä, kuvia, videoita tai muuta mediasisältöä. Kiinnostava sisältö herättää mielenkiinnon muiden twiittaajien keskuudessa ja twiittejäsi uudelleentwiitataan tai niitä kommentoidaan. Muista, että kuvasisältöjen on hyvä liittyä twiitattavaan asiaasi. Esimerkiksi kukka on hyvä kuvituskuva silloin, kun twiittaat puutarhanhoidosta.

5. Käytä hashtag-aihetunnisteita kuvaamassa twiittisi sisältöä. Näin sellaiset twiittaajat löytävät twiittisi, jotka aktiivisesti seuraavat kyseisten tunnisteiden alla käytävää keskustelua. Samalla korostat muille twiittaajille oman twiittisi aihepiirejä. Muista, että Twitterissä sopiva määrä tunnisteita on kolme. Näin säilytät tilaa muullekin sisällölle 140 merkissä.

Vinkki: Twitterissä tehtävään ajankohtaisseurantaan erinomaisen kätevä väline on Tweetdeck.

6. Vastaa, kun sinulle twiitataan. Seuraa aktiivisesti tilisi ilmoituksia tai tilaa ilmoituksesi älypuhelimesi näytölle. Kun sinulle osoitetaan kysymys tai kommentti, siihen on hyvä reagoida, esimerkiksi vastaamalla tai merkitsemällä toisen tekemä twiitti suosikiksesi. Näin osoitat, että olet huomioinut sinulle osoitetun viestin ja sinua myös kiinnostavat toisten näkemykset.

7. Luo listoja seurataksesi toisia twiittaajia. Siinä vaiheessa kun seuraat satoja, jopa tuhansia twiittaajia, hankaloituu Twitter-virran lukeminen. Seurataksesi kiinnostavia twiittaajia, voit luoda heistä joko julkisen tai salaisen listan. Julkinen lista tallentuu sekä sinun että listalle lisätyn henkilön Twitter-profiiliin ja listalle lisätty henkilö saa tiedon asiasta. Näin voit jälleen osoittaa olevasi aktiivinen twiittaaja ja kiinnostunut siitä, mitä muilla on sanottavaa.

8. Osallistu keskusteluihin, joihin Twitterissä törmäät. Voit aloittaa niitä itse kysymällä kysymyksiä muilta tai twiittaamalla kommentin ajankohtaiseen aiheeseen aihetunnisteilla varustettuna. Vastaavasti kun itse seuraat tunnisteiden alla käynnissä olevaa keskustelua ja tartut sinua kiinnostaviin twiitteihin ja aihepiireihin osoitat, että olet aktiivinen, muista kiinnostunut ja ajatuksiasi avoimesti jakava twiittaaja.

Entä miten saavuttaa asiantuntijamaine Twitterissä?

Aktiivisuus, avoimuus ja osallistuminen palkitaan, mutta jos omat twiittisisällöt eivät sytytä ketään, ne eivät myöskään luo vahvaa asiantuntijakuvaa twiittaajasta. Mieti, miksi olet läsnä Twitterissä ja mistä asioista siellä haluat erityisesti puhua. Jos twiittaat kokonaan tai osittain työroolissa, keskity seuraamaan sinulle ja organisaatiollesi tärkeimpiä keskusteluja ja osallistu niihin. Tuo esiin näkökulmiasi ja jaa eteenpäin hyödyllistä, ajankohtaista tietoa. Uudelleentwiittaa sopivalla otteella muiden twiittejä, mutta älä ryhdy RT-spämmäriksi. Keskustele rohkeasti ja kerro mielipiteitäsi. Jos esimerkiksi bloggaat työhösi liittyvistä asioista, voit Twitterin kautta lisätä mainettasi alasi asiantuntijana ja saada myös lisää lukijoita blogiisi.

Tavallinen mattimeikäläinen voi siis lopulta tulla yhdellä twiitillä tunnetuksi, mutta ei ihan sillä ensimmäisellä.

Itse olen twiitannut pääasiassa viestinnän, verkkoviestinnän ja sosiaalisen median asioista yli viisi vuotta. Noin 7500 twiitin kohdalla sain ensimmäistä kertaa kutsun haastatteluun sen pohjalta, että toimittaja oli löytänyt minut Twitteristä. Sinä voit päästä samaan tulokseen jo aiemmin, nyt kun tiedät, miten se kannattaa tehdä.

Askel kerrallaan siis twiittaamaan, mutta avoimesti ja asiaa jakaen. Niin sinäkin voit tulla yhdellä twiitillä tunnetuksi tai ainakin saada aikaan keskustelua ja palautetta, kuten Saija Kivimäkikin kirjoittaa Twitterissä.

Esitykseni RAY-viestintäpäivässä 18.9.2014


 

 

 

Kommentit

Kirjoita kommentti

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Twitter-vinkkejä järjestöille RAY-viestintäpäivästä