Mikä on Periscope ja mihin sitä voisi käyttää?

Periscope on Twitterin omistama suoratoistopalvelu, jonka avulla voi lähettää livenä tässä ja nyt tapahtuvaa videota muiden seurattavaksi

Keväällä 2015 avattu sovellus on ollut monien huulilla pitkin loppuvuotta 2015, jolloin sen suosio kääntyi hurjaan kasvuun. Monet ovat jo tutustuneet tämän älypuhelimen kautta käytettävän suoratoistopalvelun käyttöön myös henkilökohtaisesti tai seuranneet toisten Twitteriinkin jakamia live-videolähetyksiä. Periscope on lisäksi herättänyt paljon keskustelua mediassa erityisesti yksityisyyden suojaan liittyen.

Periscopen käyttö pähkinänkuoressa

  • Live-lähetyksiä tehdään oman älypuhelimeen ladatun sovelluksen kautta.
  • Videolähetykset ovat seurattavissa joko niiden aikana tai katseltavissa 24 tuntia julkaisun jälkeen.
  • Lähetykset voi Periscope-asetuksissa määritellä tallentumaan oman puhelimen muistiin.
  • Toiset Periscope-käyttäjät voivat kommentoida ja tykätä käynnissä olevista lähetyksistä.
  • Lähetykset voivat olla yksityisiä tai julkisia.
  • Lähetykset voidaan jakaa automaattisesti omaan Twitteriin twiitteinä.
  • Twitteristä lähetyslinkin saaneet henkilöt voivat katsella lähetyksiä, vaikka eivät käyttäisikään vielä itse Periscopea.
  • Lähetykset otsikoidaan lyhyesti, jotta muut käyttäjät tietävät, mistä niissä on kyse. Jos jakaa lähetyksen Twitteriin, myös otsikko kannattaa rakentaa twiittiin sopivaksi.
  • Periscopessa voi seurata toisia käyttäjiä ja näiden tekemiä lähetyksiä omasta profiilistaan.

Periscopen muutamia käyttömahdollisuuksia organisaatioille

Periscope mahdollistaa helppokäyttöisyydessään monia vuorovaikutuksellisia tapoja toimia ja jakaa tietoa hieman perinteistä poiketen organisaatioiden eri kohderyhmille. Tässä muutamia vaihtoehtoja:

1. Tapahtumalähetykset

Organisaation julkisesti jakoon sopivien tapahtumien kohdalla Periscope tarjoaa erinomaisen mahdollisuuden esitellä tapahtuman kulkua myös sellaisille, jotka eivät päässeet paikalle itse tilaisuuteen. Tapahtumalähetyksiä voi olla monia lyhyempiä tai ne voivat olla pitkiä kokonaisuuksia. Esimerkiksi Viestintä-Pirittan joulukuussa 2015 pidetty Sometrendit -julkaisutilaisuus lähetettiin livenä Periscopeen ja lähetystä seurasi lähes 400 tahoa sen ollessa käynnissä.

2. Neuvonta- ja vinkkilähetykset

Periscopea voidaan hyödyntää myös vinkkien jakamiseen erilaisista lähtökohdista katsottuna organisaatiosta riippuen. Asiantuntijaorganisaatioissa eri asiantuntijat voivat kertoa vaikkapa viikon vinkkejä päivän polttaviin kysymyksiin tai asiakaspalvelu voi järjestää palvelutoveja Periscopessa ja nostaa esiin aiheita, joihin usein vastataan sähköpostilla tai puhelimessa.

3. Organisaation toiminnan ja tuotteiden esittely

Periscopea voi hyödyntää myös tekemällä esittelylähetyksiä, joiden kautta organisaation tuotteita, palveluita, toimintaa, olemassaolon tarkoitusta tai vaikkapa saavutuksia nostetaan ihmisten katseltavaksi. Lähetyksiä voidaan tehdä niin toimistolta kuin mistä tahansa, missä organisaatio on edustettuna – kunhan live-lähettäminen tehdään kuvissa näkyvät ja kuuluvat henkilöt huomioiden.

4. Haastattelut

Erilaiset haastattelut tuovat lähetyksiin mukavaa vuorovaikutusta. Kun yksi kysyy ja toinen/toiset vastaavat, on lähetyksiä joskus jopa mielenkiintoisempaakin seurata. Haastateltavina voivat olla esimerkiksi asiantuntijat, työntekijät, järjestöjen jäsenet, toimijat tai vaikkapa johtajat. Aiheet voivat vaihdella kaikesta taivaan ja maan väliltä, kunhan ne tukevat organisaation toiminnan lähtökohtia ja tavoitteita.

5. Kysy meiltä – me vastaamme -lähetykset

Periscope mahdollistaa live-lähetyksen aikana tapahtuvan vuorovaikutuksen lähetystä seuraavien palvelun käyttäjien kesken. Lähetyksen tekijä näkee näytöllä lähetystä seuraavien kommentit ja voi vastata niihin suoraan kommenttien ilmestyessä ruudulle. Kysy meiltä – me vastaamme -tyyppiset lähetykset voivatkin olla yksi vaihtoehto tiedonjakoon ja keskusteluun organisaation asioista kiinnostuneiden henkilöiden kanssa. Tätä mallia voi käyttää myös esimerkiksi järjestön toiminnan tai tapahtumien kehittämiseen jäsenistön kanssa.

Periscopessa on paljon mahdollisuuksia, mutta sen käytön aloittaminen organisaatiotasolla vaatii myös huolellista suunnittelua. Palvelussa on mukana myös kohtalaisen paljon häirikköjä ja niin kutsuttuja ”huutelijoita”, joiden kanssa toimintaan on hyvä valmistautua etukäteen. Häiriköt voi mm. blokata seuraajajoukostaan.

Paras tapa päästä kärryille Periscopen käyttöön on ladata se omasta puhelimen sovelluskaupasta, kirjautua sinne joko Twitter-tunnuksillaan tai puhelinnumeronsa avulla ja alkaa seuraamaan, mitä muut Periscopessa tekevät.

Lue myös Ylen juttu Periscopesta:

Periscope-älypuhelinsovellus muuttaa tiedonvälitystä – tarjoaa silminnäkijöiden lähettämää suoraa kuvaa uutistilanteista. 8.12.2015.

Kommentit

Kirjoita kommentti

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Mikä on Periscope ja mihin sitä voisi käyttää?